Onze eerste wedstrijd voor 2011 is een uitnodiging als gastrijder tijdens de wedstrijd in Füchtorf. Dit is een wedstrijd voor het Duitse kampioenschap.

Na een winterlang sleutelen om de machine op diverse punten te verbeteren, althans een poging daar toe, was het vandaag op 1 mei zo ver, om deze verbeteringen te testen voor de sleepwagen. We zijn hiervoor afgereist naar onze oosterburen, om bij het Green Monster team in de achtertuin aan te haken voor de sleepwagen, als gast op de wedstrijd in Fuchtorf. De omstandigheden waren geweldig goed, een zonnetje dik 20 graden een mooie baan en niet te vergeten volle tribune's !

Zoals elk jaar weer het geval, waren we aardig zenuwachtig, wat zou er gaan gebeuren en hoe zouden de veranderingen zich houden...... De Pro-Stock klasse werd als tweede klasse van de dag verreden na de 3,5 ton vrije klasse, waardoor we mooi de gelegen heid kregen om even een inschatting van de baan te maken, en die was best goed ! Dus aanhaken maar en gasgeven !

De start was goed, Arjan moest nog even van het gas om niet teveel toeren te draaien, want zo'n 6000 toeren is voor ons momenteel toch wel "voldoende". De gewijzigde gewichtsverdeling op de trekker was een redelijk succes, doordat er aan de achterzijde van de machine aardig wat gewicht is verwijderd, konden we dit aan de neus weer terug hangen en samen met de hogere versnelling moeten we uiteraard even zoeken naar de juiste balans in banden spanning en verdeling van het gewicht, maar dat pakte vandaag redelijk goed uit ! De machine kwam niet meer zo hoog als aan het eind van het vorige seizoen en de hogere versnelling was ook geen enkel probleem op de Duitse baan ! Wel was het nog een beetje hobbelig, de machine ging niet echt hangen, maar daarvoor kunnen we het komende seizoen een goede afstelling zoeken.

 

 

De machine was met de gekozen sleepwagen afstelling dan ook niet vroegtijdig stil te krijgen door de sleepwagen bemanning, waardoor we noodgewongen het gas maar dicht moesten doen bij de 100 meter lijn. Aan het eind van de run kwam er wel een probleempje naar boven, hiervan gaf de bedachte oplossing nog niet het gewenste resultaat.... er lag weer wat olie op de baan wat met de gewijzigde beluchting van de motor mee naar buiten was gekomen, de eveneens vergrote olie opvang pot zat vol..... waardoor het olie niveau in het carter aardig laag begon te staan en we besloten hebben geen risico te nemen en niet aan te haken in de finale. Hierdoor werden we 2e want van de overige deelnemers had alleen Karin met de Bad Boy's Toy de 100 meter weten te paseren.

De datalogger gegevens gaven na de run de antwoorden op de meeste vragen over het functioneren van de machine tijdens de run, ook daar konden we duidelijke verbeteringen zien in bijv. de brandstofdruk naar de brandstofpomp, deze was nu mooi constant !

We waren dus dik te vreden met het behaalde resultaat en zien uit naar het komende seizoen welke in Stroe van start zal gaan !

Voor de video, kijk onder video's !