Seizoen 2012 - Demo Tulln (Oostenrijk)

Op de wedstrijd in Tulln (Oostenrijk) hebben  we een demo gereden tijdens een wedstrijd voor het Oostenrijkse kampioenschap op 3 juni. Samen met de Red Attraction en Code Red zouden we als pro-stock klasse aan de start verschijnen om het publiek te vermaken ! In de vrije klasse kwam de Popeye ook nog aan de start, om ze in Oostenrijk kennis te laten maken met een "tripple Allison machine" ! Donderdag's voor de wedstrijd, hebben we de trekker samen met de Red Attraction op een dieplader geladen en op pad gestuurd naar de Alpen. Vrijdag's zijn we vertrokken voor een reisje van 1100 km, en zaterdag met de middag kwamen we aan bij de suikerfabriek in Tulln a.d. Donau waar de wedstrijd verreden zou gaan worden, het weer zag er toen goed uit, wat lichte bewolking met een lekkere temperatuur van een dikke 20 graden, niet gek voor een wedstrijd ! Zaterdag avond werden de eerste voorronde's verreden voor de oostenrijkse deelnemers, aansluitend met een tent feest op het wedstrijd terrein, we hoefden dus niet bang te zijn, dat we de nodige biertjes moesten missen......

Zondag morgen werd de wedstrijd opnieuw aangevangen, het weer liet zich van een "goede" kant zien, de temperatuur liep rond het middag uur op tot een dikke 30 graden, zodat een paar lietertjes water geen overbodige luxe waren om het hoofd koel te houden.... rond een uur of drie mochten de pro-stockers aan de start verschijnen dus eens zien hoe het dit jaar zou gaan op de Oostenrijkse klei !

Als eerste mocht Red Attraction voor de duitse sleepwagen verschijnen, maar helaas kon de motor de hoeveelheid water niet goed verwerken en konden ze niet goed van start komen, Code Red reed vervolgens een mooie full pull en was het de beurt aan ons, éénmaal voor de sleepwagen was het de beurt aan Arjan om gas te geven, maar helaas liep het ook bij ons niet helemaal lekker. De koppeling wilde niet mee werken, we kregen van de wedstrijd leiding wat tijd om het e.e.a. na te zien, en zouden na de 3,5 ton vrije klasse een tweede poging mogen wagen. En zo gezegd zo gedaan, gelukkig konden we ter plekke het probleempje oplossen en opnieuw een poging wagen ! Ook de mannen van de Red Attraction hadden wat gesleuteld en de hoeveelheid water wat bijgeschroefd, deze keer ging het voor beide beter, na de Red Attraction konden ook wij een mooie full pull laten noteren ! Gezien het enorme applaus vond het publiek het ook allemaal prachtig, uiteraard is een Steyr op een wedstrijd in Oostenrijk een goede combinatie om wat aandacht te trekken !

Met één tussen liggende klasse konden we het publiek gaan vermaken met een finale, de Code Red mocht weer als eerste aan de start verschijnen, en liet met een mooie run en net wat minder dan 80 meter een degelijke afstand noteren ! Red Attraction kon in de finale helaas  niet goed van start gaan, er leek iets in de motor niet te kloppen helaas, waarna het weer aan ons was om te zien of we de afstand van Code Red konden overtreffen.....

Dat leek nog niet echt éénvoudig maar niet geschoten is altijd mis, de start was goed, de combinatie kwam na 30 meter ook goed op gang en pas weer tot stilstand rond het punt waar Code Red tot stilstand kwam.... het score bord moest het verlossende antwoord geven, het duurde even voor de uitslag kwam, maar we waren blij dat we net wat meer dan 80 meter mochten laten noteren en daarmee met de grootste beker naar huis mochten gaan !  In de laatste meters begon de motor wat raar te klinken en helaas vonden we aan het eind van de baan onze riem voor de aandrijving van de pompen onder de tractor op de baan....... de laatste meters waren dus afgelegd, zonder aandrijving op de olie- en brandstoftoevoer- en waterpomp........... zonder een degelijke diesel aanvoer, krijgt de motor uiteraard niet de hoeveelheid brandstof wat nodig is, vandaar dat deze wat "raar" klonk, maar wat erger is is dat ook de oliepomp stil heeft gestaan, we zullen de komende week thuis moeten gaan zien wat dat betekend voor de motor.....